Teenpä ketjun tästä aiheesta sillä markkinointi on itselleni erittäin oleellinen asia. Väitän että se on sitä myös teille. Minusta markkinointi on asia joka tulisi hallita nykypäivänä melkein alalla kuin alalla. Markkinointi ja promotointi ovat mielestäni aika vastaavia käsitteitä, mutta Wikipedian mukaan promotointi on osa markkinointia. Promotointi on ehkä sanana neutraalimpi, markkinoinnista tulee mieleen markkinat ja voitontavoittelu. Käytän kuitenkin sitä sanaa tässä yhteydessä.
Nykypäivän työmarkkinoilla sinun pitää osata markkinoida omaa osaamistasi. CV:t, työhakemukset ja se mitä kerrot itsestäsi työhaastattelussa ovat kaikki itsesi ja oman osaamisesi markkinointia.
Mennään itse aiheeseen, eli toivoisin teiltä vastausta kysymykseen miten markkinoitte omia töitänne, sarjakuvianne, ryhmiänne tai yhteisöjänne? Kerron tästä kohta itse omalta osaltani.
Markkinointi ei ole millään tavalla paha asia. Sitä voi tehdä kuka tahansa, se ei todellakaan ole mainostoimistojen ja markkinointi-ihmisten yksinoikeus. Markkinointi on työkalu jonka avulla saatetaan oma työ ihmisten nähtäville. Kaikki yritykset ja yhteisöt, jotka ottavat toimintansa vakavasti, markkinoivat itseään jollain tavalla.
Ja nyt kerron markkinoinnista omalta osaltani. FinnishComicsDA:n perustamisen aikaan en juurikaan markkinoinut omia töitäni, mutta ryhmän kasvaessa markkinoin FinnishComicsia eri tavoilla ja sillä oli varmasti osansa ryhmän kasvussa ja kehityksessä. Näin jälkikäteen katsottuna ajattelen kuitenkin että en markkinoinut ryhmää tarpeeksi sen alkuvaiheessa enkä myöskään nyt. Tärkeä osa ryhmän markkinointia ovat kuitenkin myöhemmässä vaiheessa tekemäni mainosvaihdot ja yhteistyösopimukset, joita olen tehnyt useamman tahon kanssa, mm. Seitti, MKKEntertainment, Get Inspired-blogi ja Netsarli. Yhteistyötoimintaamme olen erittäin tyytyväinen. Uudemmista projekteistani olen markkinoinut kehittämääni peliä, Diary of Johnia, varsin paljon eri tavoilla. Nyt minulla on kaverini kanssa Ultimate DC-projekti, jota myöskin olen markkinoinut. Nykyaikaisen markkinoinnin perusasiat ovat mielestäni sivut Facebookissa, Twitterissä ja muissa nettimedioissa.
Kertokaas mitä itse ajattelette markkinoinnista ja miten itse teette sitä? Vai teettekö ollenkaan?
Nykypäivän työmarkkinoilla sinun pitää osata markkinoida omaa osaamistasi. CV:t, työhakemukset ja se mitä kerrot itsestäsi työhaastattelussa ovat kaikki itsesi ja oman osaamisesi markkinointia.
Mennään itse aiheeseen, eli toivoisin teiltä vastausta kysymykseen miten markkinoitte omia töitänne, sarjakuvianne, ryhmiänne tai yhteisöjänne? Kerron tästä kohta itse omalta osaltani.
Markkinointi ei ole millään tavalla paha asia. Sitä voi tehdä kuka tahansa, se ei todellakaan ole mainostoimistojen ja markkinointi-ihmisten yksinoikeus. Markkinointi on työkalu jonka avulla saatetaan oma työ ihmisten nähtäville. Kaikki yritykset ja yhteisöt, jotka ottavat toimintansa vakavasti, markkinoivat itseään jollain tavalla.
Ja nyt kerron markkinoinnista omalta osaltani. FinnishComicsDA:n perustamisen aikaan en juurikaan markkinoinut omia töitäni, mutta ryhmän kasvaessa markkinoin FinnishComicsia eri tavoilla ja sillä oli varmasti osansa ryhmän kasvussa ja kehityksessä. Näin jälkikäteen katsottuna ajattelen kuitenkin että en markkinoinut ryhmää tarpeeksi sen alkuvaiheessa enkä myöskään nyt. Tärkeä osa ryhmän markkinointia ovat kuitenkin myöhemmässä vaiheessa tekemäni mainosvaihdot ja yhteistyösopimukset, joita olen tehnyt useamman tahon kanssa, mm. Seitti, MKKEntertainment, Get Inspired-blogi ja Netsarli. Yhteistyötoimintaamme olen erittäin tyytyväinen. Uudemmista projekteistani olen markkinoinut kehittämääni peliä, Diary of Johnia, varsin paljon eri tavoilla. Nyt minulla on kaverini kanssa Ultimate DC-projekti, jota myöskin olen markkinoinut. Nykyaikaisen markkinoinnin perusasiat ovat mielestäni sivut Facebookissa, Twitterissä ja muissa nettimedioissa.
Kertokaas mitä itse ajattelette markkinoinnista ja miten itse teette sitä? Vai teettekö ollenkaan?