FinnishComics Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FinnishComics Forum

A forum for Finnish comic artists and comic fans!


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Sarjakuvien, töiden ja muun markkinointi/promotointi

2 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

MisterHessu

MisterHessu
Admin

Teenpä ketjun tästä aiheesta sillä markkinointi on itselleni erittäin oleellinen asia. Väitän että se on sitä myös teille. Minusta markkinointi on asia joka tulisi hallita nykypäivänä melkein alalla kuin alalla. Markkinointi ja promotointi ovat mielestäni aika vastaavia käsitteitä, mutta Wikipedian mukaan promotointi on osa markkinointia. Promotointi on ehkä sanana neutraalimpi, markkinoinnista tulee mieleen markkinat ja voitontavoittelu. Käytän kuitenkin sitä sanaa tässä yhteydessä.

Nykypäivän työmarkkinoilla sinun pitää osata markkinoida omaa osaamistasi. CV:t, työhakemukset ja se mitä kerrot itsestäsi työhaastattelussa ovat kaikki itsesi ja oman osaamisesi markkinointia.

Mennään itse aiheeseen, eli toivoisin teiltä vastausta kysymykseen miten markkinoitte omia töitänne, sarjakuvianne, ryhmiänne tai yhteisöjänne? Kerron tästä kohta itse omalta osaltani.

Markkinointi ei ole millään tavalla paha asia. Sitä voi tehdä kuka tahansa, se ei todellakaan ole mainostoimistojen ja markkinointi-ihmisten yksinoikeus. Markkinointi on työkalu jonka avulla saatetaan oma työ ihmisten nähtäville. Kaikki yritykset ja yhteisöt, jotka ottavat toimintansa vakavasti, markkinoivat itseään jollain tavalla.

Ja nyt kerron markkinoinnista omalta osaltani. FinnishComicsDA:n perustamisen aikaan en juurikaan markkinoinut omia töitäni, mutta ryhmän kasvaessa markkinoin FinnishComicsia eri tavoilla ja sillä oli varmasti osansa ryhmän kasvussa ja kehityksessä. Näin jälkikäteen katsottuna ajattelen kuitenkin että en markkinoinut ryhmää tarpeeksi sen alkuvaiheessa enkä myöskään nyt. Tärkeä osa ryhmän markkinointia ovat kuitenkin myöhemmässä vaiheessa tekemäni mainosvaihdot ja yhteistyösopimukset, joita olen tehnyt useamman tahon kanssa, mm. Seitti, MKKEntertainment, Get Inspired-blogi ja Netsarli. Yhteistyötoimintaamme olen erittäin tyytyväinen. Uudemmista projekteistani olen markkinoinut kehittämääni peliä, Diary of Johnia, varsin paljon eri tavoilla. Nyt minulla on kaverini kanssa Ultimate DC-projekti, jota myöskin olen markkinoinut. Nykyaikaisen markkinoinnin perusasiat ovat mielestäni sivut Facebookissa, Twitterissä ja muissa nettimedioissa.

Kertokaas mitä itse ajattelette markkinoinnista ja miten itse teette sitä? Vai teettekö ollenkaan?

http://finnishcomics.foorumi.biz

Nuorikko

Nuorikko

Olen huono markkinoimaan itseäni isolle ihmismassalle, esim. internetissä tai tapahtumissa luultavasti siksi, etten ole asiaan edes perehtynyt.

Kävin toisella asteella opiskellessa jonkin suppean yrityskurssin, jossa puhuttiin paljon "pimeästä markkinoinnista" (olikohan tuo edes se käsite? korjatkaa, jos ole väärässä).
Sillä ei tarkoiteta mitään hämärää markkinointia tai laitonta, vaan sellaista hyvin halvalla tapahtuvaa laajalle leviävää markkinointia. Se pitäisi saada toimimaan siten, että saisi ihmiset puhumaan yrityksestä. Silloin tavalliset ihmiset toimisivat mainoksena yritykselle.
Ja se ei maksaisi mitään.

Puuh, minä olen saanut tuttujeni, perheenjäsenten ja työkaverien kautta aika paljon asiakkaita, kun ihmiset kertoo, että piirrän rahasta.
Pari kertaa junassa ihmiset ovat ostaneet suoraan luonnoskirjastani luonnoksia tai pyytäneet nopeaa muotokuvaa pienistä summista. Jaan aina yhteystietoni heille, jos he vaikka tarvitsisivat joskus jotain tai kertoisivat tutuilleen 8)

Viidakkorumpu pörisemään.

Olipa turha postaus! :´D

http://muscardinus.vuodatus.net/

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa