FinnishComics Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FinnishComics Forum

A forum for Finnish comic artists and comic fans!


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Luonnosvihkot ja paperi

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Luonnosvihkot ja paperi Empty Luonnosvihkot ja paperi Pe Toukokuu 27, 2011 12:38 pm

Nuorikko

Nuorikko

Kertokaa omia kokemuksia eri paperiplaaduista ja merkeistä.

---

Viime vuonna tuli kokeiltua paljon uusia plaatuja paperin suhteen ja opettin käyttää vesivärejä niin pääsin testaamaan myös paperien grammoja.

Rakastuin ihan totaalisesti Hahnemühlen niihin punaisiin vihkoihin. Piirrän sarjakuvapäivistäni A5:sen sellaiseen, koska ne kestää runsastakin lotrausta vesivärien kanssa.
Olen myös luonnoskirjana käyttänyt sellaista A4:sta, mutta jotenkin tuntuu että se menee ite eestään kun en kuitenkaan malta värittää kuin ehkä kolme arkkia koko 80-sivun vihkosta : D Teen väriluonnokset irtoarkeille usein...

Akateemisen tussiluonnosvihkot on myös hyvää papruu. En jaksa kyllä luonnostella sellaselle, mut niihin on joskus hauska copiceilla sotkea. Hyvin toimii niitten kanssa. Käyttäytyy aika samalla lailla kuin kopiopaperinkin kanssa, ehkä imee hieman enemmän väriä itseensä.

Cansonilta olen kokeillut vesiväripapruu (250g) ja niitä oransseja kroki-luonnosvihkoja. Ostan kyl heti palkan jälkeen uuden sellasen kroki-vihkon, koska rakastin sitä miten lyijjäri vaan pyörii niin ihanasti sil paperilla.

----

Haluaisin tehdä sarjikseni originaalit Hahnemühlen grafiikanvedos paprulle, mutten ole varma onko sitä suomessa A3:sen :o

Mille paprulle tekisitte indian inkillä tai vesiväreillä sarjakuvaa?

http://muscardinus.vuodatus.net/

2Luonnosvihkot ja paperi Empty Vs: Luonnosvihkot ja paperi Su Kesä 19, 2011 8:39 am

Volvom

Volvom

Eiköhän se ole aika paljon siitäkin kiinni, millaiselle paperille itse tykkää työstää.

Yleisesti luonnosvihkoiksi olen aina ottanut Halpa-Hallista löytämiäni vihkoja, sillä hieman karkeammalle paperille on mukava piirtää luonnoksia ja suttainna ylipäätään ja paperin paksuus/kestävyys on hyvä.

Jos minä tekisin vesiväreillä sarjakuvia, käyttäisin ehdottomasti Classicin Water Colour Paperia. Antaa oikein mukavan "patternin" työhön! (Esimerkki. Tehty A4 paperille).
Toimii myös musteen kanssa oikein hyvin!

http://www.jetronic-online.org

3Luonnosvihkot ja paperi Empty Vs: Luonnosvihkot ja paperi Ti Syys 06, 2011 11:44 am

Wispie



Olen kokeillut lähiseudun potentiaalisia luonnosvihkoja, ja todennut että yksi on minun hintahaarukkaani paras. Joku Foldermaten sketch book tämä on, 60 paperia ja hintaa jotain neljä viis euroa. Promarker - ja copicvärittelyyn ei sovellu hirveän hyvin, eikä ole varsinaisesti mikään vesivärilehtiökään, mutta tunneilla tehtävään taiteiluu soveltuu hyvin Very Happy Värikynille ja lyijykynille hyvä, pinta kun on melko karhea. Yleensä sitten tussitöihin valopöytäsysteemin kanssa piirrän läpi xeroxin 100grammaselle kopiopaperille, jolle todella hyvä värittää tusseilla. Ei edes promarkkerit juuri leviä.

4Luonnosvihkot ja paperi Empty Vs: Luonnosvihkot ja paperi Ke Syys 07, 2011 3:32 am

susi-addicti

susi-addicti

joku ikivanha vihkonen mulla on johon jotain oon piirelly mutta onneks huoneessa lepää kasa A4 paperia

http://www.furaffinity.net/user/susi-addicti/

5Luonnosvihkot ja paperi Empty Vs: Luonnosvihkot ja paperi La Marras 05, 2011 6:45 am

Selenere

Selenere

Haen vielä omaa työtapaani, tällä hetkellä näyttää tältä:
Luonnostelu aivan millaiselle (halvalle mutta kumitusta kestävälle) paperille tahansa. A5-vihkoon on nyt tulossa hyvin karkeat page layoutit, paremmat sivuluonnokset tarkoitus tehdä A4-kopiopaperille.
Valmis työ... Minä onnettomana menin ostamaan hienoa kallista paperia (liekö yli 200g) tussiterää varten, mutta se on liian karkeaa siihen. Vesiväreille hyvää, tosin. Cansonin 180-grammainen Dessin-paperi taas on sopivan sileää tussiterälle, ja kykenee käsittelemään vesiväriäkin vielä!
Näillä kokeilen. Ongelmana vaan on välineitä enemmän printtiin sopiva originaalikoko. En tiedä onko suomalaisilla kustantamoilla jotain standardia tähän, mutta jostain onnistuin kaivamaan ilmeisesti monien manga-kustantamoiden standardit, joiden perusteella olen nyt yhden sivun tehnyt. Paperinhukka vaan masentaa, kun A3-paperista piirtoalaa on suurin piirtein A4.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa