FinnishComics Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FinnishComics Forum

A forum for Finnish comic artists and comic fans!


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Miten törmäsit animeen ja mangaan?

5 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Miten törmäsit animeen ja mangaan? Empty Miten törmäsit animeen ja mangaan? To Toukokuu 26, 2011 10:16 am

Dragonlurker

Dragonlurker

Tätähän on sivuttu jo tuolla vapaan keskustelun puolella, mutta koska erikseen mangalle tällainen osio on luotu, ottakaamme siitä ilo irti.

Siis miten sinä tutustuit animeen/mangaan? Mikä sarja? Ostitko, lainasitko, luitko netistä? Oletko muuttanut luku-/katsomistottumuksiasi? Jos olet, miten?


Ja näin saatte kysymyksiä alkuliekin sytyttämiseksi. Kuulostaa ihan tyypilliseltä asiakaspalautelomakkeelta...

Itse tutustuin mangaan noin viitisen vuotta sitten, ollessani kahdeksannella luokalla. Voin siis hyvin myöntää lähteneeni "buumin" mukaan- ilman sitä en olisi koskaan varmaankaan mangasta kiinnostunut, sillä nimenomaan Fullmetal Alchemistin suomijulkaisu kahlitsi sydämeni. Luokallani ollut kaveri oli myös kiinnostunut mangasta, ja sain näin käytyä kiehtovia keskusteluita mangan maailmasta tämän kanssa. Noh, lähinnä FMA:n maailmasta, mutta kuitenkin.
Sitten eksyin kyseisen kaverin kanssa Animeconiin. Koska juurikin sinä vuonna se järjestettiin tarpeeksi lähellä, jotta paikalle oli järkevää mennä. Alunperinhän otin kohteekseni myös Finnconin- pidin fantasiakirjallisuudesta, ja se oli silloin minulle mangaa tutumpaa... Arvatkaa miten kävi.
Jäärät, joiden mielestä manga ja anime on roskaa pikkulapsille (Mitä nyt paria seinen-klassikkoa siellä täällä), saivat varmasti sydänkohtauksen samalla kun minä ihastuin animeen ja mangaan perinpohjaisesti. Cosplayaajien laumat osoittivat aika tehokkaasti, että genrellä oli muitakin harrastajia, vieläpä samanikäisiä kuin minä. Ja sarjojakin löytyi! Se oli hyvä syy jatkaa harrastusta.
Nyt sitä on siis jatkettu, ja Fullmetalin rinnalle on noussut koko joukko muuta tavaraa, vaikka shonen taitaakin olla edelleen se lempilapseni. Cosplay ei ole oma juttuni, mutta coneissa ja luennoilla ramppaaminen ovat edelleen hieno juttu. Animeblogejakin on hauskaa lueskella, samoin kuin höpöttää ihmisten kanssa siitä, miten One Piecen politiikka perustuu osin rasismiin. Ja tietysti piirrän "mangatyylillä", poislukien ajankohdat jolloin teen sukulaisille syntymäpäiväkortteja. He eivät erityisemmin jaksa ymmärtää tätä harrastustani, mutta eivätpä he aikoinaan käsittäneet miten jaksoin lukea jokaisen Aku Ankan- taskarit ja erikoisjulkaisut mukaan lukien. Odotellessani kyynistymistäni aion kuitenkin ottaa tästä kaiken irti.

^Miten minä tuollaisen pätkän jo kirjoitin?

http://dragonlurker.deviantart.com/

2Miten törmäsit animeen ja mangaan? Empty Vs: Miten törmäsit animeen ja mangaan? To Toukokuu 26, 2011 9:05 pm

Horus

Horus

Suomessa ilmestyi vuosina 1993-2001 Super power nimellä videopeliaiheinen lehti, jossa mangalle ja animelle oli varattu yksi sivu. Lehdessä kirjoitettujen artikkeleiden innoittamana ostin Akira sekä Ghost in the Shell elokuvat vuonna 1997. Olin jo 90-luvun alusta lähtien ollut suuri japanilaisten videopelien ystävä, ja kun sain tietoa japanilaisista sarjakuvista olin myyty. Akira ja Ghost in the Shell olivat ainutlaatuisia elokuva kokemuksia, joiden edessä ei voinut kuin hämmästellä niiden erikoislaatuisuutta verrattuna piirroselokuviin, joita aiemmin olin nähnyt. Vuonna 1998 ostin ensimmäiset manga albumini ja siitä lähti vuosiksi eteenpäin suuri ystävyys mangaan. Muistan hyvin yhdeksänkymmentäluvun lopulla kuinka lukiossani oli kaksi animesta ja mangasta höpöttelevää tyyppiä. He piirtelivät mangatyylillä erilaisia hahmoja ja poikkesivat muista harrastuksensa puolesta täysin. Varmasti animella ja mangalla on ollut Suomessa harrastajia paljon jo 90-luvulla, mutta käsitykseni mukaan manga tuli suuren yleisön tietoisuuteen Suomessa vasta 2000-luvulla.

Nykyään luen mangaa silloin tällöin ja animea katson jos jostakin innostun.

Tässä lista suosikeistani:
Manga:
Blade of the Immortal
Sanctuary (Fumimura/Ikegami)
Old Boy
FullMetal Alchemist
Akira
Parasyte

Anime:
Akira
Ghost in the Shell
Lain
Ninja Scroll
Princess Mononoke

3Miten törmäsit animeen ja mangaan? Empty Vs: Miten törmäsit animeen ja mangaan? Pe Toukokuu 27, 2011 1:12 pm

Nuorikko

Nuorikko

Ööh, olin vissiin vetelemässä viimeisiä ala-asteella, kun yläasteella oleva isoveljeni katseli jännän näköstä piirrettyy koneelta ja miekin halusin. Niin jännittävästi minä ja anime kohtasimme.

Kun sain tietää mitä tuo japanilainen animaatio-matsku oli niin kinnostuin yllättäen myös mangasta.

Nykyään olen jotenkin kyllästynyt lukemaan mangaa tai katsomaan animea. Tai paremminkin voisi sanoa että olen tullut tosi nirsoksi. Pitää olla just oikeanlaista tavaraa, että jaksan seurata. Tottumukset on muuttuneet aika paljonkin siis.





http://muscardinus.vuodatus.net/

4Miten törmäsit animeen ja mangaan? Empty Vs: Miten törmäsit animeen ja mangaan? To Kesä 09, 2011 9:56 am

finnbadass

finnbadass

No, minä olen katsonut animea varmaan koko ikäni aikana, sillä muistan katsoneeni muutamia anime VHS-kasetteja - Ryu the cave boy, Starzinger, King Arthur, Galaxy Express 666, Hopeanuoli, Ninja Scroll-elokuva ja muumit (jos tätä lasketaan anime-genreen) - vasta Pokemonin ja DragonBall:n aikaan animen katsominen on lisääntynyt huomattavasti.
Ja mangaan minä tutustuin vasta kun R-kioski jako niitä ilmasia Dragon Ball-vihkosia...

http://finnbadass.deviantart.com

5Miten törmäsit animeen ja mangaan? Empty Vs: Miten törmäsit animeen ja mangaan? Pe Loka 28, 2011 8:07 am

Hant



finnbadass kirjoitti:Ja mangaan minä tutustuin vasta kun R-kioski jako niitä ilmasia Dragon Ball-vihkosia...
Mangan osalta sama, en edes osannut kutsua mangaa "mangaksi" tuolloin, vaan tyyliin "Kolibri julkaisi Dragonball sarjakuvan, joka luetaan väärinpäin".
Animeen tutustuin tosiaan pokemonin ja digimonin kautta, sekä ulkomailla Doraemonin, Dragonball/Z/GT, ynnä muiden siellä sattumoisin näytettyjen sarjojen avulla. Myöhemmin aloin seurata DragonballZ:taa myös Suomessa.

Jostain syystä sitten tykästyin mangaan valtavasti, pidän edelleen manga sarjojen seuraamisesta, vaikka katson joitakin animesarjojakin. Yleensä pyrin lukemaan mangan ensin, ja meikäläisestä on nykyään tullut aika valikoiva, saatan jopa jättää jonkin animesarjan ihan huomiotta vain sen takia että ajattelen "voi ei, tuo on niin geneerinen moe-hahmo, ei jaksa."

Ja omasta mielestä fyysisessä muodossa oleva manga on aina parempaa, kuin näytöltä luettu, vaikka pitääkin sitten enemmän harkita, mihin sarjaan/sarjoihin panostaa. (-:

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa