FinnishComics Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
FinnishComics Forum

A forum for Finnish comic artists and comic fans!


Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

sarjakuvan tekemistä

+5
Nuorikko
SunbeamAttack
Moonlightelf
miguli
susi-addicti
9 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1sarjakuvan tekemistä Empty sarjakuvan tekemistä Ti Toukokuu 24, 2011 2:29 am

susi-addicti

susi-addicti

Miten teet sarjakuvasi, lempi asentosi, teetkö strippejä vai jotain muuta, tussaatko etc.

http://www.furaffinity.net/user/susi-addicti/

2sarjakuvan tekemistä Empty Vs: sarjakuvan tekemistä Ti Toukokuu 24, 2011 3:28 am

miguli

miguli

Kopiopaperille, yleensä piirrän käyrässä vähän ja yritän enempi tehdä vain sivuja joskus teen stripin, en mielellään tussaa.

3sarjakuvan tekemistä Empty Vs: sarjakuvan tekemistä Ti Toukokuu 24, 2011 3:53 am

Moonlightelf

Moonlightelf

Teen (tai... ainakin yritän) sarjakuvaa ihan tavalliselle A4 paperille. Joskus aikanaan piirsin ihan suoraan paperille sen minkä halusin puhekuplineen... mutta sit se jotenkin tuntui... väärältä.

Sitten kokeilin piirtää kuvan ja tietokoneella tehdä tekstin. No, ei siitä mitään tullut kun en koskaan muistanut mitä viimekertaisessa sivussa kirjoitin.

Lopuksi... vuosien jälkeen... Yritän vielä kehitellä pikku tekniikkaani. Mutta se on työn alla sitä mukaa kun tarinaa sitten joskus tulee.

4sarjakuvan tekemistä Empty Vs: sarjakuvan tekemistä Ti Toukokuu 24, 2011 4:39 am

SunbeamAttack

SunbeamAttack

Tällä hetkellä teen webcomic läimiskällä sarjakuvaa. Eli yksi sivu koostuu aina useasta erikseen tehdystä kuvasta mustalla pohjalla allekkain. Olen kuitenkin tehnyt ihan normaalistikin aseteltuja strippejä.

Yleensä teen luonnokset käsin, koska en osaa luonnostella sitten pätkän vertaa digitaalisesti ja sen luonnoksen pohjalta tuotan digitaalisen kuvan digitaalisilla puhekuplilla. Luulen, että tyylini ei ole ihan verrattavissa muiden tyyliin, koska teen tätä sarjakuvaa ilman ääriviivoja.

http://sunbeamattack.deviantart.com/

5sarjakuvan tekemistä Empty Vs: sarjakuvan tekemistä Ke Toukokuu 25, 2011 9:15 am

Nuorikko

Nuorikko

Mööh.

Mun sarjakuvan vääntämisessä on viisi vaihetta.

1. Käsikirjotus ja aikajana
Kirjotan käsiksen yleensä monesti uudestaan Mad Aikajana helpottaa käsiksen kirjottamista, jos sen jaksaa tehdä huolella. Yleensä vaan tuherran sen aika rennosti jollekkin paprulle vaan. Kaikki ajatukset ulos ja käyttöön.

2. Sivukartta
Mä en osais tehdä samaa määrää sivuja joka lukuun jos mie en ensin suunnittelisi mitä milläki sivulla tapahtuu. Mun sivukartat on yleensä sekasia ja täynnä pientä tekstii. Pidän niitä aina vierellä, kun teen sarjistani Cool

3. Luonnostelu
Yayya, sivujen luonnostelu on hauskaa. Mie aina kokeilen kaikkea ja kauheasti menee sivuja uusiksi ja hukkaan, mutta ilman kokeilua ei varmaan syntyis niit hyviä sivuja sieltä paskojen kokeilujen seasta. Luonnostelen ihan tavalliselle A4 kopiopaperille.

4. Sivut
Mie tykkään käyttää vesivärejä tai indian-inkkiä. Teen originaalit A3:lle.

5. Viimeistely
Tekstaus, skannaus yms mitä nyt valmiille sivuille tekeekään. En tekstaa nykystä sarjistani käsin (paitsi ehkä suomeksi), koska se menee kolmelle kielelle. Järki lähtis.

Prööt. Kyl mä siis sotken myös sellasia lyhyitä asioita jolleki paskapaprulle ihan vaan suoraan tussilla, heh x)

Mie oon keskittyny tekemään sellasii novellimaisia sarjakuvia, koska itekki tykkään lukee sellasia enemmnän ko esim. strippejä.



Viimeinen muokkaaja, Nuorikko pvm La Elo 06, 2011 9:59 pm, muokattu 1 kertaa

http://muscardinus.vuodatus.net/

6sarjakuvan tekemistä Empty Vs: sarjakuvan tekemistä Su Toukokuu 29, 2011 3:09 am

Jenzzu

Jenzzu

Sarjakuvani on "kokosivu sarjakuvia", koska stripit on jotenkin hirveän hankalia. '''D

Tämä uusin Sarjisprojekti, TL, on nyt esimerkkinä!
Sitä piirrän roolipelin pohjalta. Joten minulla on valmis "käsikirjoitus" joka sitten toimii punaisena lankana. Sinne tietenkin tulee lisättyä välillä kaikkee pientä hauskaa, jota ei ole itte pelissä mitenkään pelattu, mutta se vaan luo oman viehätyksensä siihen. )o)

Kuitenkin, aloitan sarjakuvanpiirtämisen, tekemällä yksinkertaiset luonnokset (jotka on aika suttuisen näköiset) a4 kokoiseen luonnoslehtiöön. Sinne lisään myös tekstit, jotta tiedän mitä hahmot puhuu ja millaisia äänieffektejä olen suunnitellut jne.
Kun luonnoksia on tehty, sanotaan vaikka 3 sivua, niin sitten otan esiin joko normia kopiointipaperia / oikein vanhan kirjotuskoneen ohuen ohutta papruu, myös kokoa a4, (jota sain vaarilta laatikollisen). Tämä kirjotuskoneen paperi on siinä mielessä hirveän kätsää, että voin piirtää läpi, asetettuani sen paperin luonnosten päälle.
Tämä on sitten luonnostelu vaihe 2. Näistä luonnoksista tulee siistimmät, vähemmällä hosumisella ja enemmän suunnittelua käytetty ja muutas mukavaa.
Kun kakkosluonnokset on tehty (sekä sivuille on tehty mahdolliset muutokset ruutusommitteluun jne), tussaan suoraan näitten kakkosluonnosten päälle, käyttämällä pilot Drawing Pen ja Fabercastellin PITT Artist pen (kokoja yleensä 0.5, 1.0, 3.0, 5.0, 8.0, S, M, L).

Kun sitten olen saanut sivut tussattua (tussaus vaiheessa en lisää tekstejä / puhekuplia -ellei ole huutokuplista kyse-), skannaan sivut 150dpi kokoon jotka sitten on pienennetty 100% koosta 70%. Skannattuani käytän photoshop elements 5.0 sävyttääkseni sivut ("tone") sitten lisään puhekuplat Photoshop CS2. Tekstit sitten jommalla kummalla photoshopilla.
Ja kun kaikki on reilassa, lataan sivut nettiin ja avot! Ihmiset pääsee lukemaan! )o)

http://nationaloligotrophic.webs.com

7sarjakuvan tekemistä Empty Vs: sarjakuvan tekemistä Ma Toukokuu 30, 2011 9:59 pm

MAI

MAI

Hmm hmm millo mitäkin tekee mieli tehdä :/
Yleensä kyllä teen koko sivu sarjakuvia, mutta strippejä ilmestyy myös. A4 piirrän ja A3 lukujen avaus kuvat.

http://mai-kooyama.deviantart.com/

8sarjakuvan tekemistä Empty Vs: sarjakuvan tekemistä Ma Kesä 13, 2011 12:05 pm

F4-Markus-Mk3

F4-Markus-Mk3

Kaikki lähtee käsikirjoituksesta, jota on yleensä kirjoitettu valmiiksi pidemmälle, kuin kyseinen sivu, mitä aletaan työstämään. Käsiksessä on vain replat, en rupee erittelemään sinne mitään eleitä yms. sillä ne on kyllä päässä muistissa ja/tai muistuu kun replat lukasee läpi.
A4 (100g/m2, ei mitään perus tulostinpaperia Very Happy) on paperikoko jota käytän sivua varten. Teen noin 3cmx6cm kokosia luonnoksia sivun tulevasta sommittelusta ja siitä, miltä mikäkin ruutu periaatteessa tulee näyttämään.
Sitte piirretään ruudut paperiin tussia (01) ja viivotinta käyttäen.
Ruutujen sisältö hahmotellaan ensin lyijykynällä (0,3) ja sitten tussataan (hahmojen uloimmat viivat 005, kaikki muu 003)
Skanneriin
Väritys PS CS:lla
ja dA:han Very Happy
Oma huone toimii työtilana, jonka pyrin pitämään alle 18 asteen lämpötilassa, jotta ei rupee hikoiluttaa. Olen sen verta kuumakalle, että pitää siinä vielä tuuletinki olla, että ei rupee kädet hikoilemaan kesken piirtämisen Very Happy. Tästä syystä en ole hirveän kiintynyt kesään.

http://www.f4-mk3.deviantart.com

9sarjakuvan tekemistä Empty Vs: sarjakuvan tekemistä Ke Marras 16, 2011 8:36 am

Hant



Piirrän yhtä pidempää sarjakuvaprojektia, idea minulla on päässä, jonka jälkeen (en aina) luonnostelen sivun pieneen ruutuvihkoon lyijykynällä tai tussilla...
- Sen jälkeen otan ihan sen normi A4 kopiopaperin ja piirrän "varsinaisen" luonnoksen, johon lisään myös puhekuplat ja tekstit.

Seuraavaksi skannailen tämän lyikkäriluonnoksen ja piirrän sitten tietokoneella ääriviivat, väritän ja lisään tekstit. (-:
Koen tämän paremmaksi menetelmäksi minulle itselleni, koska saan ruudut suoraan ja on parempi kirjoittaa tekstit koneella kuin meikäläisen käsialalla, heh.

Ennen tussasin sivun aina käsin, mutta koska kopiopaperi on niin ohutta, toisinaan tussit menivät läpi ja/tai ryttäsin vahingossa paperin lyijykynän jälkiä kumittaessa.
(Minulla on ilmeisesti tapana piirtää sarjakuvaa kovakouraisesti... Painan lyijykynällä liikaa ja kumitan liian raskaalla kädellä, haha.)

Toisinaan piirrän yhden sivun sarjakuvia, yms. Joskus käytän yllämainittua menetelmää, toisinaan luonnostelen ja piirrän suoraan koneella, vaikka kyllä se perinteisesti paperille luonnostelu on se, mikä itselleni tuntuu omalta.

Sponsored content



Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa